Michael Neiß
Uppsala university PhD student, Scandinavian archaeology
|
Изменения звериного стиля в искусстве эпохи викингов: исследование барочных фибул
Мой глубокий интерес к ремеслу привёл меня к выбору направления исследования, связанного с анализом артефактов, включая лазерное 3D-сканирование, разработку баз данных, аналитическое рисование и экспериментальную археологию. В своей диссертации я занимаюсь женскими фибулами эпохи викингов, уделяя особое внимание как моделям производства и типологии, так и когнитивному и культовому значению орнаментов, покрывающих эти фибулы. Изображения эпохи викингов редко появляются как самодостаточные памятники. Чаще они доходят до нас в виде звериного стиля на предметах утилитарного назначения. Для понимания семантики звериного стиля и условий производства орнаментированных изделий большое значение имеет личность ювелира. Были ли отдельные мотивы пиктограммами в контексте устной традиции эпохи викингов или они не имеют никакого смысла? Мой проект был удостоен медали Общества антиквариев Швеции (2017). Руководители диссертации Ингмар Янссон и Франдс Хершенд. Предварительные результаты исследований постоянно публикуются и я участвую в различных исследовательских проектах (например: Лена Тунмарк-Нюлен: «Эпоха викингов Готланда»; Стен Теш: «Религиозная идентичность и практика в регионе озера Мэларен в эпоху христианизации»; Сёрен Синдбек: «Ремесло в эмпориях и городские истоки раннесредневековой Европы»; Ян Педер Ламм: «Средневековый центр кирпичного производства»).
Transformations in Viking Age Animal Art – A multiperspective study on baroque shaped brooches
My profound interest in crafts has led me into an artefact-oriented line of research, including 3D laser scanning, database development, analytical drawing and experimental archaeology. Accordingly, my doctoral thesis deals with Viking Age women's brooches, with focus on production patterns and typology, as well as the cognitive and religious meaning of the ornament covering these brooches: Viking Age pictures seldom appear as self-sufficient monuments. More often, they survive as Animal Art on utility goods. The role of the fine smith provides important clues towards the conditions of ornamental production, as well as the meaning of Animal Art. Did some motifs work as pictograms in the context of Viking Age orality, or do they represent mere nonsense? My project has been awarded a medal by the Antiquarian Society of Sweden (2017). Thesis supervisors are Ingmar Jansson and Frands Herschend. My preliminary research results are published continuously, and I participate in various research projects (for example Lena Thunmark-Nylén: "Die Wikingerzeit Gotlands"; Sten Tesch: "Religious identity and practice in the Lake Mälaren region during the Age of Christianisation", Søren Sindbæk: "Emporia crafts & urban origins in Early Medieval Europe", Jan Peder Lamm: "A Medieval brick production site").
Puzzle pictures on Viking Age jewellery: Pendant from Gnëzdovo. Equal armed brooch from Yelets.
With kind support from Rafael Minasyan & Ekatarina A. Shablavina, The State Hermitage Museum