Ylva Sjöstrand
Ylva Sjöstrand / Ильва Сьостранд Uppsala university Post Doctoral researcher, Scandinavian archaeology
|
Переосмысляя наскальное искусство неолита Фенноскандии
Моя специализация – наскальное искусство сообществ охотников-собирателей доисторической Фенноскандии и Сибири. Я обращаюсь к наскальному искусству как к материалу для изучения систем расселения, избранная мной методика – хронологический анализ слоёв наскальных палимпсестов. В своей работе я подчёркиваю важность преодоления традиционного (для североевропейской археологии каменного века) разделения сообществ на «производящие» и «присваивающие». Особо следует подчеркнуть значение исследований визуальной культуры как метода «глубокой этнографии». Важная составляющая моего проекта – гибкость и многосторонность в восприятии изображений как следов социальных процессов. В своём исследовании я стремлюсь разработать теоретическую альтернативу традиционной миметической теории анализа изображений, до сих пор доминирующей в исследованиях наскального искусства. Основной результат моей работы в настоящее время – разработка аналитической эстетики, чувствительной к археологическому материалу, которая была создана и эмпирически опробована на материале изображений красной охрой в центральных районах северной Скандинавии.
Rethinking Fennoscandian rock art from the Neolithic
I specialize in parietal art authored by hunter-gatherer communities from prehistoric Fennoscandia and Siberia. Trained as prehistoriologist, my research explores rock art as a means for delineating culturally specific settlement patterns by unpacking the layers of rock art palimpsests by way of chronology. My scholarly contributions has stressed the importance of transgressing the binarizied view on farming and foraging communities in north European stone age archaeology, and it has also come to stand as an important reminder of the possibility of obtaining deep ethnographies by way of studies of visual culture. The versatility in seeing imagery as traces of social processes is also what makes up the foundational axiom in my present project. This research aims to outline a theoretic alternative to the perennial reliance on mimetic picture theory that still dominates rock art research. My main contribution this far has resided in the proposal of an archeologically sensitive analytical aesthetics, which has been legitimated, proposed and empirically demonstrated by studies of red ochre paintings in the interior of northern Scandinavia.